Ayasofya müze değil cami!
Vakıflar Genel Müdürlüğü tarafından hazırlanan “2012 Mihraplar Takvimi”nde Ayasofya cami olarak tanımlandı. Takvimde; mayıs ayının bulunduğu yaprakta Ayasofya’nın mihrab fotoğrafı yer aldı ve fotoğrafının altına "Ayasofya Camii" yazısı yazıldı. Ayasofya Camii’nin yakın zamanda ibadete açılacağı öğrenildi.Vakıflar Genel Müdürlüğü; İstanbul Fethi’nin sembolü olan ve fetihten sonra camiye çevrilen, ancak şaibeli bir şekilde müzeye çevrilen Ayasofya’nın cami olduğunu açıkladı.
TAKVİMDE 12 CAMİ TANITILDI
Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün takviminde; Türkiye’de yer alan 12 caminin mihrabı tanıtıldı. Takvimde; Bursa Ulu Camii, Sivas Divriği Ulu Camii, Nevşehir Damsaköy Camii, Konya Beyşehir Eşrefoğlu Camii, İstanbul Ayasofya Camii, Kayseri Hunat Camii, İstanbul Rüstem Paşa Camii, Manisa Muradiye Camii, İstanbul Süleymaniye Camii, İzmir Hisar Camii, Edirne Muradiye Camii ve İstanbul Yıldız Hamidiye Camii’nin mihrap fotoğrafları yer aldı.
“AYASOFYA; FATİH SULTAN
MEHMED’İN 1453’TE İSTANBUL’U
FETHETMESİYLE CAMİYE ÇEVRİLDİ”
Takvimde; “Ayasofya Camii- İstanbul” başlıklı ve Ayasofya Camii’nin mihrab fotoğrafının yer aldığı bölümde şu bilgiler yer aldı:
"Fatih Sultan Mehmed’in 1453’te İstanbul’u fethetmesiyle camiye çevrilen Ayasofya Camii’nin 19. yüzyılda yenilenen mihrabı mermerdendir. İçinde şemse ile yıldız motiflerinin yer aldığı çokgen planlı nişin üzerini yarım kubbeli kavsaranın örttüğü bir örnektir. Kıvrık dallı, akantus yapraklı geniş bordürle sınırlanan mihrapta bolca altın yaldız kullanılmış olup üstte gösterişli bir tepeliği bulunmaktadır. Mihrabın iki yanında Kanuni Sultan Süleyman Devri’nde (1520-1566) yapılan Macaristan seferinde, Budin’in fethi sırasında, Sadrazam İbrahim Paşa tarafından, Macar Kralı 1. Matyas’ın sarayından getirilen şamdanlar bulunmaktadır.” İstanbul’daki Ayasofya Camii’nin yakın zamanda ibadete açılacağı öğrenildi.
ŞAHİN: AYASOFYA CAMİİ
Mehmet Ali Şahin, Başbakan Yardımcısı olduğu dönemde; Ayasofya’nın Fatih Sultan Mehmet Vakfı hayratında olan cami olduğunu ve Vakıflar Genel Müdürlüğü adına kayıtlı bulunduğunu açıklamıştı. Şahin, 24 Mart 2005 tarihli yazısında, Ayasofya Camii’nin, "Mehmed Han-ı Sani bin Murad Han-ı Sani (Fatih Sultan Mehmed) Vakfı" vakfiyesinde yer aldığına dikkat çekti ve vakfiyenin şartlarını sıralamıştı.
VAKIFLAR ONAYLADI, ŞAHİN AÇIKLADI
Kültür ve Tescil Dairesi Başkan Vekili Mehmet Narince, Şube Müdürü Nazife Yiğit ve Şef Mevlüt Çam tarafından 15 Mart 2005 tarihinde onaylayan ve Mehmet Ali Şahin tarafından açıklanan Ayasofya’nın vakfiyesinde şu ifadelere yer veriliyor:
"(...) s. 309-310- (…) Allah’a, Ahiret Günü’ne ve Allah Resulü’ne inanan mütevelli bu vakfın üzerinde hainlik yapamaz. Sultan, Vezir veya Vali vakfın şartını değiştiremez, iptal edemez, eksiltemez, bunları yaparsa şüphesiz haram işlemiş olur, vakfiyedekileri işittikten sonra Allah’tan korkan bir kimse vakfın hilafına bir şey yapamaz. Kim ki bunların hilafına bir şey yaparsa, Allah’a, O’nun Kitabına ve Resulü’nün sünnetine muhalefet etmiş ve Allah’ın haram kıldığını helal saymış ve kardeşinin amelini ifsad etmiş olur ve bu işi yapanın da yeri Allah’ın ve Resulü’nün gazabını almış olarak en kötü yer olan cehennemdir ve o kimse Allah’ın, Melekleri’nin ve cümle insanların lanetlerine layıktır ve o kimse vakfiyede yazılı ayetlerdeki azaba ve eziyete muhataptır. Vakıfın ecri merhametliler merhametlisi Allah’a aittir. Her durumda ve halde hamd Alemlerin Rabbi’ne ve salat ve selam Efendimiz Hz. Muhammed’e ve tayyip ve tahir olan bütün aline olsun."
Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü’nün; (UNESCO) İstanbul Fethi’nin sembolü olan ve fetihten sonra camiye çevrilen Ayasofya’nın; cami oluşuyla birlikte camiler için bir model olduğu yönünde görüş bildirmişti.
Türkiye; İstanbul’daki tarihi ve kültürel eserlerin dünya kültür miras listesine alınması için UNESCO’ya başvuruda bulunmuş, UNESCO; başvuru değerlendirmesinde Ayasofya’nın müze oluşuna hiç değinmezken, Ayasofya’nın tarih boyunca bilinen konumları olan kilise ve cami üzerinden değerlendirmede bulunmuştu. UNESCO’nun raporunda; "Ayasofya içerisindeki mozaikler Doğu ve Batı Hıristiyan sanatına kilise yapımında model teşkil etmiş, cami oluşuyla birlikte camiler de için bir model olmuştur" denildi.
AKİT
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.