Fildişine, boynuza şekil veriyor ama eleman yok

Fildişine, boynuza şekil veriyor ama eleman yok
Osmanlı döneminde doruk noktaya ulaşan ve kaybolmaya yüz tutmuş el sanatlarının en büyük sorunu, yeni neslin bu sanatlara ilgi göstermemesi. Özellikle çok büyük bir el emeği göz nuru gerektiren sedefkarlık, kaybolmaya tutan mesleklerin başında geliyo

Osmangazi Türbesi'nin restorasyonu için 9 yıl önce geldiği Bursa'da atölye açan Devlet sanatçısı Sedefkar Zafer Karazeybek, 25 yıldır yürüttüğü mesleğine ilginin giderek azaldığını, zaman zaman üniversite öğrencilerinin meraktan dolayı kendisinden kısa süreli kurslar aldığını bildirdi. Asıl mesleğinin kuyumculuk olduğunu, uzun yıllar altın işlemeciliği yaptığını dile getiren Karazeybek, 24 yaşında sedefkarlığa başladığını, daha sonra ise el emeği göz nuru gerektiren sedefkarlığı tercih ettiğini anlattı. Karazeybek, fildişi, kablumbağa kabuğu, kemik, boynuz, mercan, sedef, inci, amber ve diğer bazı değerli taşları işleyerek farklı figürlerle, toka, kolye, küpe, bilezik, zarf açacağı gibi aksesuarlar yaptığını, bunların da gerek Türkiye'de gerekse yurt dışında büyük ilgi gördüğünü vurguladı.

İngiltere'den adının açıklanmasını istemeyen bir koleksiyonerin siparişi üzerine fildişi bir ayna yaptığını ifade eden Karazeybek, ayrıca ABD'de bir koleksiyonerin eserlerini topladığını, sık sık Türkiye'ye gelerek yeni eserlerini aldığını kaydetti. Karazeybek, Osmangazi ve Yavuz Sultan Selim türbelerinin restorasyonunu kendisinin yaptığını anlatarak, "Her iki türbenin sanduka kenarlarındaki sedef işlemeleri ile üzerlerinde bulunan kadife örtüleri (paşide) ekibimle birlikte onardık" dedi. Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın kendisine sahip çıktığını belirten Karazeybek, "Yaptığım ürünler Kültür ve Turizm Bakanlığı Döner Sermayeler İşletmesi Genel Müdürlüğü'nce alınıyor ve özellikle havaalanlarında, tatil yörelerinde satılıyor. Zaman zaman da yurt dışından özel siparişler alıyoruz" diye konuştu. 

Karazeybek, mesleğinin tarihin tozlu sayfalarına karışacak olmasından endişe duyduğunu, gençlerin ilgi göstermemesinin bu endişeyi daha da artırdığına işaret ederek, şunları söyledi: "Günümüzde gençler çabuk ve zahmetsiz para kazanma sevdalısı olduğu için bizim meslekle ilgilenen yok. Gerçek sanatkar aç kalmaz ama bizim meslekte hedef 'çok para kazanmak' olamaz. İşini iyi yaparsan, çok güzel eserler çıkarırsan ekmeğini çıkarır, hatta iyi paralar kazanabilirsin. Ama dediğim gibi hedef para kazanmak değil, ortaya güzel eserler çıkarabilmek olmalı."

Irgandı köprülü çarşısında faaliyet gösteren sedefkar Zafer Zeybek de, her geçen gün el sanatı ürünlerden anlayan, bunlara değer veren insan sayısının azaldığına dikkat çekerek, "Vakıf eserleri ve bakanlık eserleri arasında tamir edilecek birçok sedef kakmalı ve telkari işçiliği ile alakalı parçalar var. Bu ustalar yok olmadan bu eski eserler bir an evvel elden geçirilebilir. Türkiye'de sayıları sınırlı olan el sanatkarları bugün değerlendirilmelidir. Dösim Satış Mağazalarının sayısı artırılmalıdır. Bursa tarih başkenti olmasına rağmen bakanlığın bir satış yeri maalesef şehrimizde bulunmamaktadır. Bu satış yerlerinin sayısı, fiyat politikası, sanatçıyı gözetip kollama kabiliyeti artırılırsa, hem sedefkarlık, oymacılık, tezyinat gibi el sanatlarında yeni genç arkadaşlar yetişir, hem de mevcut sanatkarlar keyifle eser üretirler" diye konuştu. Karazeybek, 5- 12 Mayıs tarihleri arasında Hollanda'da düzenlenecek sergiye hazırlanıyor. (CİHAN)

HABERE YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.