Mustafa Özcan

Mustafa Özcan

Totalitarizmin dört direği

Totalitarizmin dört direği

Arap Devrimiyle birlikte yeni yüzleri tanımaya da başladık. Benim açımdan bunlardan birisi Tayyip Tızzini oldu.

Mutlaka daha önce ismiyle bir yerlerde karşılaşmış olmalıyım. Lakin aklımda yer etmemiş veya kalmamış. Suriye’de olaylar başladığında el Cezire ekranlarında Tızzini ismiyle yeniden karşılaştım. Totalitarizmin dört rüknünden bahsediyordu. Bu tespitini birçok yerde aktardım. Geçmişte İslami konularda Muhammed Said Ramazan el Buti ile birçok kez televizyon programlarına katılmış. Buti, İslami alanı savunurken Tızzini laik alanı veya tezleri savunmuş. Tartışma din eksenli cereyan etmiş. Bazı siber kaynaklarda kendisinden Hıristiyan olarak bahsediliyor. Solcu veya laik olduğundan şüphe edilemezse de Hıristiyan kökenli olduğuna dair bir veri göremedim. Tızzini’nin en önemli tezi totalitarizmin dört direğidir. Son makalesini yine bu teze ayırmış (http://www.alarabiya.net/views/2011/05/17/149380.html) Sık sık bunu Suriye bağlamında gündeme getiriyor. Değindiğim gibi, geçmiş dönemde Muhammed Said Ramazan el Buti ile din ve laiklik eksenli tartışmalarıyla anılıyor. Değişik neden ve mülahazalarla birlikte Muhammed Said Ramazan el Buti, baba ve oğul Esat’lar rejimiyle birlikte anılmaktadır. Buti, samimi bir biçimde Esat’lar iktidarının ilişki kurmanın rejimin keskin tabiatını yumuşatabileceğini öngörmüş ve bu yönde yapıcı davranışı esas almış ve sergilemiştir. Bundan dolayı rejimle bir çeşit uyum ilişkisi geliştirmiştir. Bununla birlikte, Suriye rejimine karşı tek başına harekette geçmişte nasıl İhvan bazı uç tutumlar içine girmişse Buti de esasında karşı bir uç yaklaşımı temsil etmektedir. Müspet hareket menfi bir rejimi sonuna kadar desteklemek anlamına gelmez.
¥
Bu bağlamda, solcu kökenli olmasına rağmen Tayyip Tızzini, Suriye rejiminin yapısını çok daha iyi kavramıştır. Doğru zamanda doğru bir davranış sergiliyor. Arap dünyasının yapısını çürüme olarak nitelendiriyor. Gençlerin kendilerini köşeye sıkıştıran güvenlik rejimlerinin korku duvarını aştıklarını ve 50 yıldan beri tarihin en önemli momentumunu yaşattıklarını dile getirmektedir. Tızzini dörtlü istibdat veya totalitarizmin dörtlü saç ayağından bahsetmektedir. Buna totaliter rejimlerin dört tekeli veya direği demek de mümkündür. Bunlardan ilki, iktidar üzerine tekel kurmalarıdır. İkincisi, servet üzerine tekel kurmalarıdır. Üçüncüsü, basın üzerine tekel kurmalarıdır. Dördüncüsü, referans sistemi üzerine tekel kurmalarıdır. Birincisine gelince, Suriye, 1963 yılından beri Baas ve Nuseyri tekelli bir iktidarla yaşamaktadır. 16 Kasım 1970 tarihinden itibaren ise baba Hafız Esat iktidara el koymuş ve bu suretle Baas ve Nuseyri tekelli iktidar Esat hanedanlığına dönüşmüştür. Bu hanedanlık 2000 yılından itibaren Beşşar ile yoluna devam etmektedir. Servet tekeline gelince, 1970’li yıllarda iktisadi alanı Rıfat ve Cemil Esat’lar kontrol ederken daha sonra bu alan dayıların eline geçmiş ve Mahluf ailesi Esat hanedanlığının mali kasası haline gelmiştir. Basın üzerindeki tekele gelecek olursak; Suriye’de özgür basın bulunmamaktadır. Son yıllarda özel sektöre açılan özgür alan da dayıoğlu Rami Mahluf’un Vatan gibi gazeteleri tarafından doldurulmaktadır. Bununla da kalmayan rejim, yabancı basının Suriye’deki temsilcilerini de kendi kontrolünden geçirmekte ve bir şekilde yandaş isimler tarafından temsilini temin etmektedir. Bu haliyle dış basını bile kontrol etmektedir. İstibdadın dördüncü direği ise referans tekelistanıdır. Bu anlamda anayasanın 8. maddesi referans tekelini ortaya koymaktadır. Baas partisi öncü bir kurumdur ve halkı ve toplumu dönüştürmekle mükelleftir. Toplumu yönlendirme ve dönüştürme görevi uhdesindedir.
¥
Suriye gibi ülkelerde hukukun devletinden değil devletin hukukundan bahsetmek mümkündür. Keza Suriye’de devletin güvenliğinden değil güvenlik devletinden bahsetmek gerekir. Tayyip Tızzini de bu bağlamda, Suriye devletini güvenlik devleti olarak nitelendiriyor. 1934 yılında Humus’da doğan Tayyip Tızzini hürriyet ve özgürlük konusunda gençlere model ve rehber olmuş ve bu rehberliğinin de bedelini Şebbiha rejimi tarafından direğe bağlanarak ve darp edilerek ödemiştir. Kendini gençlik devrimine siper etmiştir. Tayyip Tızzini, 1998 yılında Concordia tarafından 20. yüzyılın ön önemli 100 filozofu arasında gösterilmiştir. Yolu Türkiye’den geçmiş, Avrupa’da doktora yapmıştır. Tayyip Tızzini Amerikan tarzı küreselleşmeye de karşı çıkmaktadır. Tayyip Tızzini Arap dünyasını boydan boya etkileyen ucu açık rejim değişiminin en önemli aktörleri arasında yer almaktadır.
NOT: Suriye İçin Ses Ver!.. 20 Mayıs’ta Gaziantep’teyiz. 20 Mayıs 2011 Cuma günü Suriye halkı ile dayanışma için GAZİANTEP - KİLİS ÖNCÜPINAR sınır kapısında basın açıklaması için tüm sivil toplum kuruluşları ve duyarlı insanları davet ediyoruz.
NOT: SAAT 10’DA GAZİANTEP’TE KİLİS ÇIKIŞI BURÇ KAVŞAĞINDAN HAREKET EDİLECEKTİR.
SURİYE HALKIYLA DAYANIŞMA PLATFORMU.
İRTİBAT: İDRİS TEKİN 0505 371 77 05

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Mustafa Özcan Arşivi