Hürriyet yazarına okur dersi
Bayer, bugünkü köşesinde gelen tepkileri değerlendirerek "makul" bulduğu bir cevabı yayınladı. Bu cevapta Bayer'e adeta din ve inanç dersi veren okur Sedat Sert, Ramazan orucunu kışta sabitlemenin "Ey Allahım sen bu dinin emirlerini iyi veremiyorsun, biz kendimizce bir din uydurup onunla amel edeceğiz" anlamına geleceğini belirterek "anladım ki, aydın olmak dini bilmek demek değilmiş" değerlendirmesinde bulundu.
Okurun yazara verdiği ders şöyle;
Birkaç söz ve soru-Yalçın Bayer/HÜRRİYET
'İBADETLER günümüzün koşullarına uyarlanamaz mı?' (2.9.2008) başlıklı Reşit Çağın'ın yazısı üzerine birçok çevreden kampanya halinde yürütülen tepkiler geldi... Bazısı küfrediyor; bazısı da bizi öbür dünyaya gönderiyordu! Bazısına 'kara yobaz' bile denemezdi. Böyle bir yazıya tahammül edilemiyorsa, bu ülkede yobazlık daha da artacak demek ki... Buna karşın 'makul' olan yazılar da vardı bize gelen. İşte bunlardan biri; Adana'dan Sedat Sert'in:
"Sizler aydın insanlarsınız. Bizler gibi avam değilsiniz. Her yazınızı milyonlar okuyor ve sizden istifade ediyorlar. Onları, doğru bilgilendirmek ve yönlendirmek sizler gibi değerli aydınlarımızın görevidir.
Biz avamlar, dinimizi ilahi kaynaklardan öğrenip, kendimizce yaşamaya çalışan kimseleriz. Dinin sahibi ve kurucusu bizzat her şeyi yaratan Allah'ımızdır. İbadetlerin kural ve şeklini, gönderdiği kitaplarla tarif eder ve gönderdiği peygamberlerle açıklatır. Peygamberler, Allah namına konuşan görevli kişilerdir.
Dolayısıyla dinin kurallarını ve ibadet şekillerini bizzat Allah emreder. Kullar da, iman ediyor ise o kurallar dahilinde ibadetlerini yaparlar.
Eğer sizin (okurunuzun) dediğiniz gibi ramazan orucunu 'sabitlersek', yani miladi bir aya sabit kılarsak, o zaman Kuran'da "Ramazan ayında oruç tutun" ayetini ne yapacağız?
Ramazan ayı hicri takvime göre adlandırılan senenin ayı olduğuna göre orucu nasıl sabitleyeceğiz?
Eğer sabitlersek, o zaman da "Ey Allahım sen bu dinin emirlerini iyi veremiyorsun, biz kendimizce bir din uydurup onunla amel edeceğiz" demek olmuyor mu?
Dini ibadetlerin vakit ve şekil değişikliğini kullar yapamaz. Yaparsa o İslamiyet değil, başka bir din olur.
Tabii burada bu ibadetlerin vakitlerinin ne hikmetle böyle tayin edildiğinin tartışmasına girmeyeceğim. Anladım ki, bir insan 'aydın' olmakla 'din'i bilemeyebiliyormuş."
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.