Hüseyin Öztürk

Hüseyin Öztürk

Bektaşi’likte Namaz

Bektaşi’likte Namaz

Söze halel getirmemek için şunu söyleyeyim, sonra Bektaşi’likte namaz hususuna yine Bektaşi babalarının yazdığı şiirle devam edeceğim.

Hacı Bektaş Veli’nin Nevşehir ili Hacı Bektaş İlçesi’ndeki külliyesini ziyaret ettim. Külliyenin içinde cami var ve namaz kılmadan bir günü bile geçmemiş velimizin.

“Hacı Bektaş Veli’nin adına sahip çıkıp da amellerine niye sahip çıkılmadığı” sorusuna ise şu sorularla cevap vermeli.

Ben de başta olmak üzere; Kur’an-ı Kerim’in cildine sahip çıkanlar, neden içine sahip çıkmaz ve içinde yazılanlarla amel etmeyiz?

Ayrıca Efendiler Efendisi (s.a.v.)in; “İman etmedikçe Cennete giremezsiniz, birbirinizi sevmedikçe de iman etmiş olmazsınız” hadisine ne kadar uymaktayız?

*

Geçelim Bektaşilik’te namaza.

Hak Muhammed Ali kitabından;

“Şeyh Safi buyruğunda; ‘Beş vakit namazla’ ilgili şu mısralar, Bektaşi’likte namazın Allah’ın bir emri olarak benimsendiğinin açık bir delili olmakla birlikte, namaz hakkındaki düşünceler hakkında da bilgi vermektedir.

En önemlisi ise bu ifadelerin yaygın din eğitimi açısından taşıdığı değerdir. Aşağıdaki mısralar da hem her vakit namazın manevi önemine vurgu yapılmakta hem de rekat sayıları ayrı ayrı belirtilmektedir.

Sade bir Türkçe ile söylenmiş bu şiiri ezberleyen bir çocuk, namazın anlam ve önemi ile birlikte rekat sayılarını da kolaylıkla öğrenmiş olmaktadır:

*

“On yedi farz yirmi sekiz sünnet vacip pir deyi, / Okuyun kunud duasın ribayı atın deyi, / Emr-i maruf nehy-i münker gösterdi tutun deyi, / Kul hüvallahü ehad delil kurtarır seri, / İslam’ın şartı beş oldu bil de gezme serseri, / Murdar ile murdarı teyemmüm eyle gel beri.”

*

-”Yüreğinde yanan oddur, / Bilmeyene aceb derttir, / Sabah namazı dörttür, /Daha namaz sorar mısın efendi?”

- “Gah ağlarım gah gülerim, / Kadir Mevla’dan dilerim, / Öğle namazın on kılarım, / Daha namaz sorar mısın efendi?”

- “Salat sorucusun bildik, / Teftiş etmişsin seni bulduk, / İkindiyi sekiz kıldık, / Daha namaz sorar mısın efendi?”

-“Akşam namazı beştir, / Anı kılmayan hiçtir, / Yatsı namazı on üçtür, / Daha namaz sorar mısın efendi?”

-“Minbere de çıktı Taki, / Aşıklar zikreder Hakk’ı, / Cuma namazı iki, / Daha namaz sorar mısın efendi?”

-“Başın kayadan değir mi? / İşit kulağın sağır mı? / Teravih namazı yirmi, / Daha namaz sorar mısın efendi?”

*

Caferi Sadık buyruğunda “namaz”dan muradın niyaz olduğu ifade edilmektedir. Niyaz, Hakk’a baş indirip secde etmektir.

Namazın ubudiyyet boyutuna dikkat çekilen bu cümleden sonra, şu hüküm verilmektedir;

“Bir kişi secdeyi terk eylese, Hakk Teala’ya ubudiyyet ve perestiş etmemiş, binaenaleyh Şeytan gibi merdud olmuş olur.”

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Hüseyin Öztürk Arşivi