Allahın Halifesi Meselesi
Meraklı insanların tartışmalarını bilirsiniz.
Bu tartışmalar genellikle duyumdan ibaret bilgilere dayanır.
Herkes kendi duyduğunun doğru olduğuna inandığı için, iddiasında ısrar eder durur.
Böyle olunca da, tartışmalar bir sonuca ulaşmaksızın devam eder gider.
Oysa, doğru bilgi için ana kaynaklara başvurulsa, tartışmalarının ne kadar anlamsız olduğu görülecektir.
***
Bu tartışmalardan biri de halife ya da hilafet konusudur.
Kuran ayetlerine de atıf yapılarak insanın Allahın halifesi olduğunu söyleyenlere rastlıyoruz.
Acaba, gerçekten insan Allahın halifesi olabilir mi?
Arapça bir kelime olan halifenin sözlük anlamı; başkasının yerini alan kişidir.
Dilimize geçen halef-selef tabiri de aynı anlamda kullanılmaktadır.
Nitekim, Hz.Peygamber aleyhisselamın yerine geçen Hz. Ebubekire Rasulüllahın halifesi denmiştir.
Ondan sonra gelen Hz.Ömere ise, Rasülullahın halifesinin halifesi denmiş, daha sonra bu sıfatlar uzayacağı için sadece halife ismiyle yetinilmiştir.
Bu isimden başka, İslam devlet başkanlarına emirul müminin ya da imam dendiğini de biliyoruz.
İslamın ilk dönemlerinde, ne insanlar için, ne de devlet başkanları için Allahın halifesi unvanının kullanıldığını görmüyoruz.
Buna rağmen, sonradan halifelik ya da hilafet konusu, doğrudan Allahın zatıyla ilişkilendirilmiştir.
Buna göre, insan veya halife olan devlet başkanı; sanki Allaha vekalet eden, Onun yetkisini kullanan bir varlık olarak görülmüştür.
Allahın halifesi kavramı, işte bu anlayışın bir ürünüdür.
***
İslam anlayışında, yeryüzünde hiçbir varlık Allah Tealayı temsil edemez ve Onun yerini tutamaz.
Dolayısıyla, adı ve unvanı ne olursa olsun hiçbir insan, kendini Allah yerine koyarak Onun yetkisini kullanamaz, tasarrufta bulunamaz.
İnsan, sadece Allahın kuludur(Zariyat,56), yoksa Allahın yerine geçen halifesi değil!
Başka bir ifadeyle, insan Allahın halifesi değil, yeryüzünün halifesidir.
Nitekim, Kuranda (Enam,165 ve Fatir,39), insanın yeryüzündeki halifeliğinden söz edilmektedir.
Yeryüzünün halifeliği için sadece dini bilgi yetmez, bunun yanında siyaset, ekonomi, imar, diplomasi vs. gibi yönetim bilgileri de gerekir.
Binaenaleyh, yeryüzünün halifesi konumundaki insanların veya Müslümanların başı olan halifenin görevi; önce Allahın kulu olduğunu bilmek, sonra da bu kulluğun gereği olarak kendisinin hizmetine sunulan dünya nimetlerini ve devlet imkanlarını Allahın emir ve yasakları doğrultusunda kullanmaktır.(Araf,69; Yunus,14; Neml,62; Nur,55).
Kendini Allah yerine koyup yönetmek başka bir şeydir, Allahın dinine göre yönetmek başka bir şey!
İkisi birbirine karıştırılırsa, o zaman Allahtan rol çalınmış ve kilisenin konumuna düşülmüş olur.
***
Peki, Hz.Adem aleyhisselam için halifeliğin anlamı nedir?
Yani , acaba Hz.Adem kimin yerine geçti de, Allah Teala Bakara,20de onun için halife kelimesini kullandı?
Bunun cevabını da, İbn Kesir tefsirinde anlatılan ve Abdullah bin Abbas (r.anhüma)dan nakledilen bir bilgiyle verelim:
Yeryüzünde, insanoğlundan önce cinler vardı. Onlar fesat çıkardılar ve kan döktüler. Bunun üzerine Allah, meleklerden bir topluluk gönderdi. Melekler cinlerle savaşarak onları öldürdü. Cinlerden geri kalan az bir topluluğu da adalara ve dağ başlarına sürdüler. Yüce Allah, Adem ve zürriyetini halife kıldı (yani onları yeryüzünün hakimi yaptı).
Bu sebeple, Allahın emir ve yasaklarını yeryüzünde hakim kılacağından dolayı Hz.Ademe halife dendiğini söyleyen alimlerimiz de olmuştur.
Hasan-ı Basriden de bir görüş aktaralım.
Diyor ki; insana halife denmesinin sebebi, nesillerin birbiri ardına gelmesidir.
***
Görülüyor ki, insana Allahın halifesi denmesi, hem lügavi(sözlük) hem de ıstılahi (kavramsal) yönden yanlıştır.
Çünkü, halife kelimesi, yerine geçilen kimsenin yokluğunda kullanılır.
Oysa, Allahın yok olması düşünülemez.
İnsanın, Onun yerini alması da mümkün değildir.
Not: Ramazan boyunca KonyaTVde sunduğum sahur programlarına ilgi gösteren ve takdirlerini ileten kardeşlerime teşekkür ederim.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.