Seyfi Şahin

Seyfi Şahin

Türk Musikisi Üzerine -2

Türk Musikisi Üzerine -2

Ge­çen ma­ka­le­miz­de Türk mu­si­ki­si­nin in­san fiz­yo­lo­ji­si üze­rin­de­ki et­ki­sin­den bah­set­miş­tik 

Bu et­ki ki­şi­yi mut­lu­lu­ğa doğ­ru sü­rük­ler.

Türk mu­si­ki­si bir der­ya­dır. 

No­ta di­zi­ni 900’e ya­kın ma­ka­mın ya­pı­la­bi­le­ce­ği­ni gös­ter­mek­te­dir.

Bu gün için 150 -200 ma­kam bu­lu­na­bil­miş­tir. 

En çok kul­la­nı­lan ma­kam 50-60 ci­va­rın­da­dır.

Ba­tı mü­zi­ğin­de 24 ma­kam var­dır

Türk mü­zi­ği usül(ritm) iti­ba­rı ile de dün­ya­nın en zen­gin mü­zi­ği­dir.

72 iki ta­ne usü­lü­müz var­dır. 

Ba­tı mü­zi­ğin­de ritm sa­yı­sı 30, 40’ı geç­mez  

Ha­sı­lı Türk mu­si­ki­si­ni bil­mek din­le­mek de­rin kül­tür ve bil­gi işi­dir.

Ay­nı za­man da sev­gi işi­dir. 

***

Türk mu­si­ki­si, in­san­lar­da­ki bü­tün duy­gu­la­ra hi­tap eder.

Sa­vaş­ta kah­ra­man­lık ge­rek­ti­ği  için har­bi cen­gi ma­ka­mı ve usu­lü kul­la­nıl­mış­tır.

Oyun ve folk­lor­da en et­ki­li usül­ler kul­la­nıl­mış, en hız­lı çen­gi ha­va­la­rı bes­te­len­miş­tir. 

Gön­lün hu­zu­ru, kal­bin tes­ki­ni için on bin­ler­ce eser bes­te­len­miş­tir. 

***

Ama bu eser­ler için­de bir tarz da­ha var­dır ki o da di­ni mu­si­ki­miz­dir. 

Türk sa­nat mü­zi­ği ma­kam­la­rın aşa­ğı yu­ka­rı ço­ğun­lu­ğu ile ila­hi bes­te­ler ya­pıl­mış­tır. 

Al­lah aş­kı en de­rin nağ­me­ler­le bes­te­len­miş­tir. 

Bu gün için bi­lin­mi­yor ça­lın­mı­yor ama o de­rin bes­te­ler açı­ğa çık­tık­ça hay­ran­lı­ğı­mız ar­ta­cak­tır. 

Pey­gam­ber Efen­di­miz için bes­te­le­nen ila­hi­ler, eser­ler biz­le­ri hep mest edi­yor.

Ta­sav­vu­fun zikr ve top­lu bir­li­ğin­de söy­le­nen, Mev­le­vi der­gâh­la­rın­da ça­lı­nan ayi­ni şe­rif­ler sa­na­tın zir­ve­si­dir. 

Bü­yük bes­te­kâr­la­rın aşa­ğı yu­ka­rı hep­si ay­rı ma­kam­lar­da ayi­ni şe­rif­ler bes­te­le­miş­tir. 

Ka­si­de­le­rin de­yiş ve nağ­me­le­ri, mev­li­din hem eser ve bes­te­len­me­si Türk mil­le­ti­nin sev­gi­li­si­ne bir aş­kı ve ar­zı­dır. 

Türk mil­le­ti­nin ruh ya­pı­sı­na uy­gun olan Ası­m’­ın İs­tan­bul ağ­zı ile oku­nan Ku­r’­an’­ı Ke­rim ti­la­ve­ti­nin mu­si­ki de­ğe­ri as­la bir şey­le öl­çü­le­mez. Al­lah Aş­kı bu ka­dar gü­zel baş­ka bir şey­le ifa­de edi­le­mez. 

So­nuç ola­rak kü­re­sel kül­tür is­ti­la­sı bi­zim mu­si­ki­mi­zi ke­na­ra it­miş­tir.

Bi­zim ço­cuk­la­rı­mız bi­zim de­ğer­le­ri­mi­zi, ken­di de­ğer­le­ri­ni bil­mi­yor,ta­nı­mı­yor. 

Ken­di Ku­r’­an’­ı Ke­ri­m’­i oku­ma zev­ki­ni bil­mi­yor. Ha­ta­lı ve kö­tü bir ses­le oku­nan Kâ­be­’de­ki ti­la­ve­ti çok se­vi­yor. 

Hâl­bu­ki Veh­ha­bi­ler gü­zel ses­le Ku­r’­an’­ı Ke­rim okun­ma­sı­nı şirk ka­bul edi­yor­lar. 

Bü­tün İs­lam dün­ya­sı­nın bey­ni­ne gir­miş Ba­tı fit­ne­si bi­zi biz­den uzak­laş­tır­mış­tır, ves­se­la­m…

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
1 Yorum
Seyfi Şahin Arşivi