Vakitsiz iftar etmek
Oruç tutan kimse kan verebilir. Ancak zayıf düşürme ihtimali bulunduğu zaman kan aldırmak mekruh olur. (Alemgir, el-Fetava'l-Hindiyye, 1/199-200)
Oruçlu iken, göze ilaç damlatmak
Göze ilaç damlatmak orucu bozmaz. Göze sürme çekmek de orucu bozmamaktadır53 Enes b. Malik (R.A.) den rivayete göre Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimize bir adam geldi de:
- Gözüm ağrıyor, oruçlu olduğum halde sürme çekebilir miyim? dedi. Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimiz:
"Evet, buyurdu.54
Oruçlu iken, unutarak yemek-içmek
Hatırlayınca bırakmak şartıyla, oruçlu olduğunu unutarak bir şeyi yemekle veya bir şeyi içmekle oruç bozulmaz.55 Ebû Hureyre (R.A.) den rivayete göre Hz.Peygamber (S.A.V.) Efendimiz
"Oruçlu kimse oruçlu olduğunu unutup da yediği ve içtiği zaman, orucunu bozmayıp tamamlasın. Çünkü o oruçluya ancak ALLAH Teâlâ yedirmiş ve içirmiştir," buyurdu.56
Görülüyor ki oruçlu iken unutarak yemek-içmek, ALLAH Teâlâ tarafından oruçlu kullar hakkında müstesna bir fazl ü ihsânıdır. Bir kolaylaştırma ve zorluğu gidermedir. Çünkü unutmak bir zarurettir. Ancak hatırlanınca derhal bırakmak şarttır. Bırakılmayıp yeme-içmeye devam edilirse oruç bozulur.
Oruçlu olduğunu, unutarak yemek yiyen bir kimseyi görenler: Eğer bu kimse oruç tutmaya kudreti olan, sıhhatli bir kimse ise, ona oruçlu olduğunu derhal hatırlatmalıdırlar. Yok zayıf, aciz ve orucu tamamlamaya kudreti olmayan birisi ise hatırlatmayacaklardır.
Oruçlu iken, hanımı öpmek
Hz. Aişe (RAnha) validemiz: Resûlullah (S.A.V.) Efendimiz oruçlu olduğu halde hanımlarından birini öperdi, demiş; sonra da gülmüştür.57
Hz. Aişe (R.Anha) validemizin bu sözden sonra gülmesi, öpülen hanımın kendisi olduğunu göstermektedir.
Hz. Aişe (R.Anha) validemiz diğer bir rivayette de şöyle der: Resûlullah (S.A.V.) Efendimiz oruçlu olduğu halde hanımlarından birini öper ve derisini hanımının derisine dokundururdu. O, sizin içinizde nefsine en hakim olanı idi.58
Binaenaleyh, oruçlu kimsenin hanımını öpmesi, birbirlerine sarılmaları orucu bozmaz. Nefsine hakim olabilenler için bu türlü hareketler mekruh da değildir. Nefsine hakim olamayan kimseler için ise mekruhtur.59
Fakat sonu riskli olabileceği için, oruçlu kimselerin böyle davranışları her halü kârda terketmeleri daha evladır. Çünkü öpme, okşama, el tutuşma ve boyuna sarılma gibi hallerde erkekten meni gelmesi veya kadından bir yaşlılığın belirmesi orucu bozar, sadece kazası gerekir
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.