3.ortağın Allah olduğu bir ticaret .
Resulullah sallallahu aleyhi vessellem şöyle buyurdu:
Yüce Allah şöyle buyurur: Ortaklardan biri arkadaşına hıyanet etmediği sürece, ben iki ortağın üçüncüsüyüm. Ama birisi diğerine hıyanet edince aralarından çekilirim.( Ebu Davud, Buyu 3383.)
Açıklama:
İslamda ortaklığın caiz olduğunu bildiren bu kudsi hadisimiz, iş hayatında bereketin inmesini engelleyen etkenlerden birinden bahseder
İnsanlar arasında gerek iletişimde gerekse sosyal ilişkilerde, ahlak ve adaletin sağlanması için Allah-u teala bazı caydırıcı etkenler ve kurallar koymuştur
Bu hadisimizde iki ortaktan herhangi birinin diğerine yapması muhtemel bir haramdan bahsedilirken bu haramın cinsi ne olursa olsun hıyanet olarak adlandırılması evrensel bir hitap diyebiliriz
Neden evrensel bir hitap olduğunu şöyle izah edebiliriz:
Ortaklardan herhangi birinin diğerine yapması muhtemel yanlışlara şöyle bir baktığımızda; hırsızlık, yalan ve iftira gibi suç çeşitlerini görürüz. Bu hadisimiz az önce zikrettiğimiz üç suçlamayı tek tek söylemiyor. Bu, üç ve benzeri her ne kadar suç çeşitleri varsa tamamını Hıyanet başlığı altında toplayıp oldukça caydırıcı bir kelime seçilmiştir...
Yapılacak hıyanet, ortaklardan biri tarafından fark edilemeyebilir
Bu tehdit, özellikle hıyanette bulunacak olan kişiye yönelik olup en çok zararı kendisinin çekeceğini hatırlatmıştır
Allah, eğer ben 3. kişiyim demişse, anlarız ki o ortaklık çok bereketli olur. Hiç beklenmedik yerlerden rızıklar kolayca akar ve işler aksamadan yürür
İlahi olan bu tehdit, hem hakkında kötülük düşünülen kişinin hakkını savunması hem de diğer kişinin kötülük düşünmemesi için mükemmel bir caydırıcılık örneği
İki cümleden müteşekkil olan bu hadisimizi okuduğumuzda bunun bir insan sözü olmadığı ve Allah resulünün konuşmalarının ve yaşantısının birer vahiy mahsulü olduğunu görürüz
Çobanlık yapmış bir kişi, böylesine orijinal ve mucizevî bir sözcüğü bir araya getiremez
Özellikle ortakların birbirlerinin haklarına riayet etmeleri için söylenmiş olduğu izlenimi veren bu hadisimizde sünnetin vahiy ürünü olduğu gerçeğini görmemezlikten gelemem
,,,
Hadisimizin son cümlesi de mesaj yüklü aslında; birisi diğerine hıyanet edince aralarından çekilirim. Hıyanet sonrası Allahın, aradan çekilirim demesiyle hıyanet son bulmuyor
Bu, hıyanet eden kişiye verilen 2. bir ceza
Yani hıyaneti devam eder ve günah üzerine günah kazanmış olur
Ve 3. bir ceza daha gelir, ortaklıkta bereket gider ve ayrılık rüzgarları esmiş olur
Bu hadisi anlayamamış olan ortaklıktan ayrılmış yığınla insanlar görürsünüz
Ortak oldukları zaman zarfında yaptıkları tüm ticari alışverişleri bilen, kalplerinden geçenleri en ince ayrıntısına kadar bilen, kalplerine gelen kötü düşüncelerden haberdar olan Allahın varlığını unutan bu insanlar ortaklarının menfaatini düşünmeden nefislerinin esiri olurlar
Ortaklık güven zeminine oturtulunca başarı ve huzur gelir
Bu güven zeminine düşecek en küçük bir gölge, bereketi süpürür götürür
Kullarına hayatın her alanında mutlu ve huzurlu formüller veren ve hatırlatan yüce rabbimiz dediklerinin yapılmasıyla yardımlarını esirgemeyeceğini vaad etmiştir. Bu vaade baktığımızda sadece ve sadece kullarının menfaatini görürüz.
ortaklığınız güzel olduğu sürece 3.ortağınız benim. Bu sebeple bana şu ibadetleri yapın. demiyor
Ortaklar arasında Allahın ortaklığının vereceği bereketi istemeyen bir şeytanın varlığını unutmamak gerekiyor
Bu şeytan, ortaklar arasında fitne tohumu atarak ortaklığa son verdirmek isteyecektir
Ortaklığa son verilmesi maddi açıdan görülecek zarardan ziyade Allahın yardımının çekilmesi hedeflenecektir
Şeytan, hayatımızın her alanında Allah ile aramıza gireceğine dair söz vermiştir
Rabbim ortaklar arasında şeytanın varlığını hatırlatsın ve yardımlarını esirgemesin
amin.
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.