Kurban, zor bir imtihandır
Biliyor musunuz, kurban gerçekten zor bir imtihandır. Neden zordur? Çünkü kurban, insanın bedeniyle, ruhuyla, malıyla, canıyla katıldığı bir ibadettir.
* Namaz bedenin,
* Zekât malın,
* Hac beden ve malın,
* Kurban ise beden, mal ve canın katılımıyla gerçekleşen çok yönlü bir ibadettir.
Bir başka ifade ile kurban psikolojik ve sosyal yönü olan bir ibadettir.
Aslında insanlar hayvanları kesip onların etinden, derisinden, kılından, boynuzlarından ve tırnaklarından her zaman istifade etmektedirler.
Hayırsever dernek mensupları yalınayak gezmiyorlar ki! Onlar da deri ayakkabı, bot ve çizme, hatta kürk giyip caka atıyorlar. Bakmayın bunların Kurban Bayramı gelince cengirdediklerine. Bunların evlerinde koltukları deriden, gardroplarındaki kışlıkları kürktendir.
Bizlere gelince, Allah’ın emri olmasaydı bizler KurbanBayramı günlerinde bu hayvanları kurban yapmayacaktık. Lakin bu bir emirdir. Kula düşen de bu emri yerine getirmektir. Kurban bize fani ile baki arasındaki konumumuzu bildirmektedir.
Kurbanın sosyal yönünü düşünmemezlik edemeyiz. Birçok beşerî hususlar gibi kurbanın da sosyal bir boyutu vardır. Bu da kurbanın toplumsal ortamda cereyan etmesidir. Böyle olması kurbanı daha etkili ve daha anlamlı hale getirir. Şöyle ifade daha yerinde olur: Kurban, sonucu topluma yansıyan bir ibadettir. Etin kapsadığı önem gözardı edilemez.
Kurbanda muhtaçlara öncelikle ulaşan şey (Allah’a ulaşan iyi niyet/takva gibi) tevazudur. Bunun da kurban etiyle bağlantısı söz konusudur.
“Kurban etini nasıl vermeliyiz?” diyenlere verilecek cevap dönüp dönüştürülecek kadar muamma değildir. Bunun sünnetten örnekleri de önümüzdedir:
Kurban etlerini nasıl değerlendirebileceğimiz hususu içinde bulunduğumuz ortama bağlı bir infak meselesidir.
“-Ne kadar infak edeyim Ey Allah’ın Resulü!” diye soran kişiye, Peygamberimiz (SAV) Efendimiz:
“-Gerektiğinde elindeki iki hurmadan birisini vermektir”buyurmuştu.
Bir infak biçimi olarak kurbanın etinden vermek de şartlarla ilgilidir:
* Yerine göre üçte biri,
* Yerine göre yarısı,
* Daha azı veya daha çoğu,
* Hatta bir parçası hariç tamamı.
* Veya olduğu gibi evde bırakılması. Bir sofrada yenilmesi.
Şöyle bir ifade meseleyi kökünden anlaşılır yapar:
Kurbanın:
* Tabiatı kesim şartına,
*Etiyle ilgili işlemler ise infak kurallarına bağlıdır.
Şu ayet meseleyi daha anlaşılır kılar. Âyetin meail şudur:
“Allah’a, kurbanların etleri ve kanları değil, yalnız Allah’ın rızasını gözetmeniz ve takvanız ulaşır.” (Hac sûresi, âyet: 37). Bizleri bu takvaya ulaştıracak kurbanlarımız olsun...
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.