Hüsnü Aktaş

Hüsnü Aktaş

Pan-İs­lâ­mizm Ha­re­ke­ti ve Si­ya­si He­def­le­ri

Pan-İs­lâ­mizm Ha­re­ke­ti ve Si­ya­si He­def­le­ri

Pan-İs­lâ­mizm ide­olo­ji­si; 19.yüz­yı­lın or­ta­la­rın­da gün­de­me gi­ren, di­ni ve si­ya­si key­fi­ye­te ha­iz olan bir dü­şün­ce akı­mı­dır. Si­ya­si he­de­fi açı­sın­dan, İs­lâm bir­li­ği­ni (İt­ti­had-ı İs­lâm) ön plâ­na çı­ka­ran bir ha­re­ket ol­du­ğu­nu söy­le­mek müm­kün­dür.İs­lâ­m’­ı an­la­ma ve yo­rum­la­ma açı­sın­dan, ‘mo­dern din an­la­yı­şı­nı­’ ve ‘İs­lâ­m’­da Tec­di­’di sa­vu­nan dü­şün­ce akı­mı ola­rak de­ğer­len­di­ri­le­bi­lir. Tür­ki­ye­’de Sa­id Ha­lim Pa­şa, Meh­met Akif, Fi­li­be­li Ah­met Hil­mi, İs­ma­il Fen­ni Er­tuğ­rul, Fe­rid Kam, Meh­met Ali Ay­ni, Şem­sed­din Gü­nal­tay, M. Ham­di Ya­zır, Be­di­üz­za­man Sa­id-i Nur­si ve Ah­met Na­im, Hin­dis­ta­n’­da Sey­yid Ah­med Han, Sey­yid Emir Ali, Mı­sı­r’­da Ce­ma­led­din Ef­ga­ni, Mu­ham­med Ab­duh ve M.Re­şid Rı­za gi­bi ay­dın­lar ta­ra­fın­dan sa­vu­nu­lan, di­ni bir ide­olo­ji­dir. Bu akı­mın bel­li baş­lı amaç­la­rı­nı, ‘İs­lâ­mi si­ya­se­ti top­lu­ma ye­ni­den hâ­kim kıl­mak, in­san­la­rı zor­ba yö­ne­ti­ci­ler­den ve on­la­rın yay­dık­la­rı hu­ra­fe­ler­den kur­tar­ma­k’ şek­lin­de ifa­de et­mek müm­kün­dür. On­la­ra gö­re; bu te­mel he­def­ler ger­çek­leş­ti­ri­le­bi­lir­se ‘Os­man­lı Dev­le­ti­’nin kal­kın­ma­sı ve İs­lâm bir­li­ği­nin sağ­lan­ma­sı­’ müm­kün ola­cak­tır. Bu ide­olo­ji­yi sa­vu­nan ay­dın­la­rın bir­bir­le­riy­le olan mü­na­se­bet­le­ri bel­li bir hi­ye­rar­şi­ye ve dü­ze­ne sa­hip de­ğil­dir. İkin­ci Meş­ru­ti­yet dö­ne­min­de; ön­ce “Sı­rat-ı Mus­ta­kiy­m”, da­ha son­ra “Se­bi­lü­’r-Re­şa­d” der­gi­si­ni çı­ka­ran İs­lâm­cı ay­dın­lar, Pan-İs­lâ­mizm ide­olo­ji­si­nin key­fi­ye­ti­ni tes­bit et­me­ye ça­lış­mış­lar­dır. Da­ha son­ra “Be­ya­nû­’l Ha­k” der­gi­si ve “Vol­ka­n” ga­ze­te­si gi­bi ya­yın or­gan­la­rı, bu ide­olo­ji­yi sa­vu­nan kim­se­le­rin ka­rar­gâ­hı ol­muş­tur. 

Pan-İs­lâ­mizm ide­olo­ji­si; İt­ti­had-ı İs­lâm (İs­lâm Bir­li­ği) adı al­tın­da 1870 yı­lın­dan iti­ba­ren Os­man­lı­’nın uy­gu­la­ma­ya ça­lış­tı­ğı ‘dev­let po­li­ti­ka­sıy­la­’ na­za­ri plân­da uyum­lu gi­bi gö­rü­nen bir ide­olo­ji­dir. An­cak İs­lâm­cı ay­dın­la­rın ve dü­şü­nür­le­rin; ‘İt­ti­had-ı İs­lâ­m’ si­ya­se­ti­ni ta­kip eden Sul­tan II. Ab­dul­ha­mi­d’­e kar­şı mü­ca­de­le et­tik­le­ri ve mu­ha­le­fe­ti tem­sil eden güç­le­rin sa­fın­da yer al­dık­la­rı bi­lin­mek­te­dir. Bu­nu mi­sâl­ler­le açık­la­mak müm­kün­dür. 10 Ekim 1908’den iti­ba­ren neş­re­di­len ‘Be­yâ­nü­’l-Ha­k’ der­gi­si­’nin, 31 Mart Ha­di­se­si­n’­den son­ra ba­sı­lan nüs­ha­sın­da ‘As­ker Ev­lâd­la­rı­mı­za Hi­ta­bı­mı­z’ baş­lık­lı bir be­yan­na­me ya­yım­lan­mış ve Sul­tan II. Ab­dül­ha­mid suç­lu ilân edil­miş­tir. Be­yâ­nu­’l-Hak der­gi­si­nin ya­yın he­ye­ti, meş­rû­ti­yet re­ji­mi­ni şe­ri­ata uy­gun bul­duk­la­rı­nı açık­ça ifa­de et­mek­te ve ya­yım­la­dık­la­rı bir di­ğer be­yan­na­me­de şu tes­bit­te bu­lun­mak­ta­dır­lar: ’ Meş­ve­ret ve meş­rû­tiy­ye­tin şe­r’-i şe­rîf-i Ah­me­dî ah­kâ­mı­na mu­va­fık ol­du­ğun­da zer­re ka­dar te­red­dü­dü ol­ma­yan ve devr-i is­tib­dâd­da kü­tüb-i İs­lâ­miy­ye­mi­zin kül­han­lar­da ya­kıl­dı­ğı­nı he­nüz unut­ma­yan ‘Ce­m’­iy­yet-i İl­miy­ye-i İs­lâ­miy­ye­’ ah­kâm-ı şe­r’­iy­ye­ye ha­dim ola­cak Mec­lis-i Me­b’­ûsâ­nı­mız­la Meş­rû­ti­yet-i meş­rû­’a­mı­zın mu­ha­fa­za­sı için bü­tün ef­ra­dıy­la son de­re­ce­ye ka­dar sarf-ı me­sâ­iye azm et­miş­tir. (1) Der­vîş Vah­de­tî­’nin ilk sa­yı­sı 11 Ara­lık 1908 ta­ri­hin­de çı­kar­dı­ğı Vol­kan Ga­ze­te­si­’nin tu­tu­mu da fark­lı de­ğil­dir. 31 Mart 1909 ta­ri­hin­de ger­çek­le­şen ve si­ya­si ta­ri­he ‘ir­ti­ca­’ ha­re­ke­ti ola­rak ge­çen ha­di­se­nin ön­de ge­len teş­vik­çi­le­ri ara­sın­da gös­te­ri­len Der­viş Vah­de­ti ’o­tuz se­ne­lik is­tib­dad dev­ri­ne has­ret çek­me­nin bir fikr-i ir­ti­ca ol­du­ğu­nu, hat­ta bu gö­rüş­te olan­la­rın “pek de­nî, pek al­çak adam­la­r” ol­du­ğu­nu ile­ri sür­müş­tür. Ay­rı­ca bu hül­ya­nın ar­tık ebe­di­yen ger­çek­leş­mi­ye­ce­ği­ni­’ ifa­de et­miş­tir. (2) Der­viş Vah­de­tî­’nin Vol­kan Ga­ze­te­si­’n­de sa­vun­du­ğu id­di­a şu­dur: ‘Meş­ru­ti­yet ida­re­si (re­ji­mi) bü­tün ka­nun ve ni­zam­la­rıy­la İs­lâm fık­hı­na, şe­ri­atı­na uy­gun­dur.’ 

Sul­tân II. Ab­dul­ha­mîd 31 Mart [13 Ni­san] ayak­lan­ma­sın­dan iki haf­ta son­ra 27 Ni­san 1909 (6 Re­bi­ula­hir 1327) Sa­lı gü­nü ma­ka­mın­dan az­le­dil­miş ve Se­la­ni­k’­te bir av­de­ti­’nin (sa­ba­ta­is­tin) ko­na­ğın­da ‘mec­bu­ri ika­me­te­’ ta­bi tu­tul­muş­tur. Sı­rât-ı Müs­ta­kim Der­gi­si­’nin 29.04.1909 ta­rih­li 34. sa­yı­sın­da ve Be­ya­nü­’l-Hak der­gi­si­’nin 21.06.1909 ta­rih­li 30. nüs­ha­sın­da, Pan-İs­lâ­miz­m’­i sa­vu­nan bir âli­min ka­le­me al­dı­ğı “ha­l’ fet­va­sı­” ya­yın­lan­mış­tır. Bu fet­va, 1906 yı­lın­dan iti­ba­ren ‘Me­şi­hat Mek­tu­bî Ka­le­mi­’n­de­’ ça­lı­şan El­ma­lı­lı Ham­di [Ya­zır] ta­ra­fın­dan ka­le­me alın­mış­tır. Bu fet­va­da ‘Ba­’zı me­sâ­’il-i mü­him­me-i şe­r’­iy­ye­yi kü­tüb-i şe­r’­iy­ye­den tayy u ih­râc [çı­ka­rıp at­mak] ve kü­tüb-i mez­kû­re­yi me­n’ ve hark [ya­sak­la­mak] ve ih­rak [yır­tıp at­mak] gi­bi fi­il­le­ri­ni iş­le­di­ği için Ab­dül­ha­mîd-i Sâ­ni­’nin ma­ka­mın­dan uzak­laş­tı­rıl­ma­sı vâ­cib ol­muş­du­r’ ifa­de­si yer al­mak­ta­dır.  Sı­rât-ı Müs­ta­kim Der­gi­si­’nin ya­yın he­ye­tin­de yer alan İs­lâm­cı­la­rın Sul­tan II. Ab­dül­ha­mî­d’­e ba­kış­la­rı, bu Me­şi­hat Fet­va­sı­’n­da yer alan if­ti­ra­lar­dan fark­lı de­ğil­dir. 31 Mart ha­di­se­si­ne ilk de­fa yer ver­dik­le­ri, 29 Ni­san 1909 ta­rih­li 34. sa­yı­da; hem ha­l’ fet­va­sı ya­yın­lan­mış, hem de say­fa­lar­ca de­vam eden ya­zı­la­ra yer ve­ril­miş­tir. Bu nüs­ha­da yer alan ya­zı­lar, Sul­tan II.Ab­dül­ha­mi­d’­e kar­şı duy­duk­la­rı ki­nin en gü­zel de­lil­dir. (3)  Sul­tân II. Ab­dül­ha­mi­d’­in az­le­dil­me­si­nin mu­cib se­beb­le­ri­nin ba­şın­da, giz­li ce­mi­yet­ler va­sı­ta­sıy­la 31 Mart Va­k’­ası­nı plân­la­dı­ğı id­di­ası yer al­mak­ta­dır. Bu­nun ta­ma­men ya­lan ol­du­ğu, yıl­lar son­ra or­ta­ya çık­mış­tır. Sı­rât-ı Müs­ta­kim mec­mu­ası’­nı ya­yın­la­yan Pan-İs­lâ­mizm ide­olo­ji­si­nin sa­vu­nu­cu­la­rı (İs­lâm­cı­lar) he­nüz öf­ke­le­ri­ni ye­ne­me­dik­le­ri o ta­rih­ler­de ya­yın­la­dık­la­rı 41. sa­yı­sın­da [17 Ha­zi­ran 1909] Hind ve Mı­sır­lı müs­lü­man­la­rın ‘Ha­li­fe­’nin az­le­dil­me­si ile il­gi­li gö­rüş­le­ri­ni ak­set­ti­re­n’ ya­zı­la­ra yer ver­me­yi uy­gun bul­muş­lar­dır. La­ho­r’­da çı­kan ga­ze­te­le­rin Ha­li­fe II. Ab­dül­ha­mî­d’­i med­he­den ve az­le­dil­me­si­ni yer­siz bu­lan ma­ka­le­le­ri­ne, Mı­sı­r’­da ya­yın­la­nan  ‘El Me­nâ­r’­ın’ ver­di­ği ce­vab­la­rı, ter­ce­me ede­rek ya­yın­la­mış­lar­dır. Me­nâr Der­gi­si, La­ho­r’­da ya­yın­la­nan ‘Va­ta­n’ ve İn­gi­liz­ce ‘Ob­ser­ve­r’ Ga­ze­te­le­ri­’n­de çık­mış mez­kûr ya­zı­la­ra ce­vap ve­rir­ken, Sul­tan II. Ab­dül­ha­mî­d’­e olan düş­man­lık­la­rı­nı or­ta­ya koy­muş­lar­dır. Me­nâr Der­gi­si­’ni ya­yı­na ha­zır­la­yan­la­ra gö­re La­ho­r’­da çı­kan ga­ze­te­ler­de yer alan id­di­ala­rın hiç­bi­ri­si doğ­ru de­ğil­dir. ‘ [Ab­dül­ha­mîd dev­rin­de] Mu­zır ad­do­lu­nan ki­tâb­lar top­la­nır, sa­hih­le­ri­ne ce­za­lar ta’­yîn olu­nur­du. Yal­nız bi­lâd-ı Su­ri­ye­’de bir se­ne zar­fın­da es­fâr-ı ka­dî­me ve ce­dî­de­den on bin ka­dar ki­tâb mahv ve it­laf edil­miş­dir.’ Sı­rât-ı Müs­ta­ki­m’­i ya­yın­la­yan­lar, şu no­tu ek­le­me­yi ih­mal et­me­miş­ler­dir. ‘İs­tan­bu­l’­da res­men ih­râk olu­nan­lar her­ke­sin ma­’lû­mu ol­du­ğu ci­het­le be­yân­dan müs­tağ­ni­di­r’ 

La­ho­r’­da ya­yın­la­nan ‘Ob­ser­ve­r’ ga­ze­te­si­nin ya­zar­la­rı­na gö­re ‘Ha­li­fe Ab­dül­ha­mîd-i Sa­ni­’nin din-i mü­bin-i İs­lâ­m’­a mu­hab­be­ti in­kâr olu­na­maz.’ Me­nâ­r’­ı ya­yın­la­yan­lar ay­nı ka­na­at­te de­ğil­dir: ’ Bu id­di­’â­ya kar­şı bi­lâ te­red­düd de­riz ki mü­lûk-i İs­lâ­miy­ye için­de Ab­dül­ha­mîd-i Sâ­ni gi­bi dîn-i İs­lâ­m’­a iha­net et­miş, ku­tüb-i fık­hı ve aka­idi, ehâ­dis-i şe­rî­fe­yi me­n’ ve tah­rif ile ib­tâ­le yel­ten­miş bir in­sa­nı gös­ter­mek müm­kün de­ğil­dir. Hat­tâ eğer mu­mai­leyh mat­bû­’at dev­rin­de bu­lun­ma­sa, bü­tün me­mâ­lik-i İs­lâ­miy­ye­’yi, zîr-i ida­re­si­ne al­mak ka­bil ol­sa idi, Ku­r’­ân-ı Ke­rî­m’­i de tah­ri­fe, âyât-ı şû­ra­yı ol­sun için­den çı­kar­ma­ya gay­ret eder­di.’ Yi­ne La­ho­r’­da ya­yın­la­nan ga­ze­te­le­rin ya­zar­la­rı­na gö­re; ‘Ha­li­fe­’nin le­za­iz ve şeh­ve­te in­hi­ma­ki [düş­kün­lü­ğü] yok­tur.’ Me­nâr Der­gi­si­’ni ya­yın­la­yan­lar ay­nı ka­na­at­te ol­ma­dık­la­rı­nı ifa­de eder­ken, şöy­le de­mek­te­dir­ler: ‘Bu id­di­a da as­la doğ­ru de­ğil­dir. Şa­râb­la­rın en ne­fi­si­ni içer, her tür­lü zev­ki­ni ic­ra eder­di. Na­sıl ki ba­’de­’l-ha­l’ [Az­le­dil­dik­ten son­ra] hu­sû­sî do­lab­la­rın­dan bî­’n ni­hâ­ye (sa­yı­sız) şam­pan­ya, kon­yak ve en­vâ-i sâi­rey-i müs­ki­rat ile do­lu şi­şe­le­rin zu­hur et­ti­ği­ni (bu­lun­du­ğu­nu) her­kes gör­dü.’  Gö­rül­dü­ğü gi­bi Pan-İs­lâ­mizm (İs­lâm­cı­lık) ide­olo­ji­si­ni sa­vun­duk­la­rı­nı id­di­a eden Müs­lü­man ay­dın­lar; ‘İt­ti­had-ı İs­lâ­m’ fik­ri­ni dev­let si­ya­se­ti ha­li­ne ge­tir­me­ye ça­lı­şan Ha­li­fe II.Ab­dül­ha­mi­d’­e, ak­la-ha­ya­le gel­me­ye­cek if­ti­ra­la­rı at­mak­tan çe­kin­me­miş­ler­dir. Li­der­li­ği­ni ma­son­la­rın üst­len­di­ği İt­ti­had ve Te­rak­ki Fır­ka­sı­’nın söz­cü­le­ri­ne gö­re ‘müs­te­bi­d’, giz­li Er­me­ni Ör­güt­le­ri­’nin (Taş­nak, Hın­cak vs.) li­der­le­ri­ne gö­re ‘Kı­zıl Sul­ta­n’ olan Ha­li­fe Ab­dül­ha­mid-i Sâ­ni, İs­lâm di­ni­ni ‘i­de­olo­ji­’ ha­li­ne ge­ti­ren ay­dın­lar ta­ra­fın­dan ‘düş­ma­n’ ilân edi­len bi­ri­si­dir. 

Pan-İs­lâ­mizm ide­olo­ji­si (İs­lâm­cı­lık) ma­lûm olan bir çev­re­de ve tek bir li­der ta­ra­fın­dan yön­len­di­ri­len si­ya­si bir akım de­ğil­dir.  Bu si­ya­si ide­olo­ji­yi or­ta­ya çı­ka­ran se­bep­ler ve be­nim­se­yen ay­dın­la­rın çöz­me­ye ça­lış­tık­la­rı prob­lem­le­ri dik­ka­te al­dı­ğı­mız za­man, or­tak özel­lik­le­ri­ni tes­bit et­me­miz müm­kün­dür. Or­tak özel­lik­le­ri­ni mad­de­ler ha­lin­de ifa­de­ye gay­ret ede­lim.

Bi­rin­ci­si: Müs­lü­man­la­rın se­le­fi bir tev­hid an­la­yı­şı­nı be­nim­se­me­le­ri, di­ne so­ku­lan ba­tıl inanç ve hu­ra­fe­le­ri ayık­la­ma­la­rı ve ge­le­nek bağ­la­rın­dan kur­tu­la­rak inanç­la­rı­nı saf­laş­tır­ma­la­rı za­ru­ri­dir.

İkin­ci­si: Eği­tim-öğ­re­tim sis­te­mi de­ğiş­ti­ril­me­li, bil­gi­siz­lik ve tak­lit­çi­lik­le mü­ca­de­le edil­me­li­dir. Hiç­bir pra­tik ya­ra­rı ol­ma­yan dev­ri geç­miş ders­ler ye­ri­ne ak­tü­el ih­ti­yaç­la­ra ce­vap ve­ren bi­lim­ler oku­tul­ma­lı­dır. Fel­se­fe­ye ve po­zi­tif ilim­le­re önem ve­ril­me­li­dir.

Üçün­cü­sü: Müs­lü­man­la­rın si­ya­si ve ic­ti­ma­i ha­ya­ta ak­tif bi­çim­de ka­tıl­ma­la­rı­nı en­gel­le­yen ta­sav­vuf an­la­yı­şı ve ta­ri­kat­lar ıs­lah edil­me­li­dir. Eğer ıs­lâh edil­me­si müm­kün ol­maz­sa, ta­ma­men or­ta­dan kal­dı­rıl­ma­lı­dır.

Dör­dün­cü­sü: İs­lâm dün­ya­sın­da­ki yer­le­şik ah­lak an­la­yı­şı de­ğiş­ti­ril­me­li­dir. Zi­ra müs­lü­man­lar Al­la­h’­a gü­ven­me­yi (te­vek­kü­lü) ted­bir­siz­lik, mü­te­va­zı ol­ma­yı pı­sı­rık­lık ve tak­va­yı kor­kak­lık bi­çi­min­de an­la­ma­ya baş­la­mış­lar­dır. Bu an­la­yış İs­lâm ah­lâ­kı­na ay­kı­rı­dır ve mut­la­ka de­ğiş­ti­ril­me­li­dir.

Be­şin­ci­si: Müs­lü­man­lar ci­ha­dı, İs­lâ­m’­ın ilk dö­nem­le­rin­de ol­du­ğu gi­bi doğ­ru şe­kil­de an­la­ma­lı­dır. Si­ya­si ve sos­yal fa­ali­yet­ler­den uzak kal­ma­ma­la­rı şart­tır. 

Pan-İs­lâ­mizm ide­olo­ji­si­ni sa­vu­nan­la­rın si­ya­si dü­şün­ce­le­ri­nin or­tak nok­ta­sı­nı, İs­lâm bir­li­ği (İt­ti­hâd-ı İs­lâm) te­zi oluş­tur­mak­ta­dır. On­la­ra gö­re müs­lü­man­lar hem dü­şün­ce, hem de si­ya­set bağ­la­mın­da bir bir­lik oluş­tur­ma­lı­dır­lar. Bu bir­li­ği bo­zan ve en­gel­le­yen bü­tün se­beb­le­rin or­ta­dan kal­dı­rıl­ma­sı ge­re­kir. İs­lâm­cı­la­rın üze­rin­de önem­le dur­duk­la­rı ko­nu­lar­dan bi­ri­si de ‘mil­li­yet­çi­lik/ırk­çı­lı­k’ prob­le­mi ol­muş­tur. İs­lâm bir­li­ği dü­şün­ce­si­ni zaa­fa uğ­ra­tan mil­li­yet­çi­lik an­la­yı­şı­nı şid­det­le eleş­tir­miş­ler­dir. Dev­let, hi­la­fet, ana­ya­sa ve mil­li hâ­ki­mi­yet gi­bi me­se­le­ler, İs­lâm­cı­la­rın tar­tış­tık­la­rı baş­lı­ca ko­nu­lar ara­sın­da­dır. İs­lâm­cı ay­dın­la­rın ge­nel ka­na­ati­ne gö­re; Ku­r’­ân ve Sün­net, bel­li bir dev­let, hü­kü­met ve yö­ne­tim bi­çi­mi­ni ön­gör­me­miş­tir. An­cak de­ğiş­ti­ril­me­si müm­kün ol­ma­yan bel­li il­ke­ler koy­muş­tur. Bu il­ke­le­re uy­gun bi­çim­de ör­güt­le­nen her yö­ne­tim bi­çi­mi İs­lâ­mi­dir. Bu alan­da üze­rin­de en çok du­ru­lan il­ke ise, şû­râ­dır. Bu­na gö­re dev­let yö­ne­ti­ci­le­ri (si­ya­si me­se­le­le­ri) hal­ka ya doğ­ru­dan ya da do­lay­lı bi­çim­de da­nış­mak ve meş­ve­ret usu­lü­ne ria­yet et­mek zo­run­da­dır­lar. İs­lâm­cı­la­rın bu yak­la­şım­la­rı, Mec­lis-i Me­bû­sa­n’­ı sa­mi­mi­yet­le des­tek­le­me­le­ri­ne ve­si­le ol­muş­tur. Pan-İs­lâ­mizm ide­olo­ji­si; Bi­rin­ci Dün­ya Sa­va­şı­n’­dan son­ra, Os­man­lı Dev­le­ti par­ça­lan­dı­ğı için zaa­fa uğ­ra­mış­tır. Çün­kü İs­lâm bir­li­ği dü­şün­ce­si, bü­tün mad­di un­sur­la­rı­nı kay­bet­miş­tir. Bu ide­olo­ji­yi sa­vu­nan müs­lü­man ay­dın ve dü­şü­nür­ler, eği­lim ve yak­la­şım­la­rı ba­kı­mın­dan bir­bi­rin­den ol­duk­ça fark­lı an­la­yış­la­ra sa­hip­tir­ler. Bu eği­lim ve yak­la­şım fark­la­rı; ki­mi araş­tır­ma­cı­la­rın, İs­lâm­cı­la­rı tas­ni­fe ta­bi tut­ma­la­rı­na ve­si­le ol­muş­tur. Bun­lar­dan en yay­gın olan tas­ni­fe gö­re, İs­lâm­cı­lar üç fark­lı tav­rı or­ta­ya koy­muş­lar­dır. Gü­nü­müz­de ya­şa­yan is­lâm­cı ay­dın­lar­da da bu üç tar­zı si­ya­bet an­la­yı­şı­nı gör­mek müm­kün­dür. 

1. Sa­hih ör­fü esas alan mu­ha­fa­za­kâr İs­lâm­cı­lar: El­ma­lı­lı Mu­ham­med Ham­di Ya­zır, Meh­met Akif Er­soy, Be­di­üz­za­man Sa­id-i Nur­si ve Ah­met Na­im gi­bi mü­nev­ver­ler.

2. Ay­dın­lan­ma fel­se­fe­si­nin ge­tir­di­ği kül­tür de­ğer­le­ri­ni be­nim­se­yen ve bun­la­rın İs­lâ­mi de­ğer­ler­le sen­te­zi­ni sa­vu­nan İs­lâm­cı­lar: Med­re­se ile mek­te­bi, do­ğu ile ba­tı­yı sen­te­ze ta­bi tu­tan ve ye­ni bir din an­la­yı­şı­nı sa­vu­nan mü­nev­ver­ler, din­de tec­di­di ön plâ­na çı­kar­mış­lar­dır. Şeyh Ce­ma­led­din Af­ga­ni, Mu­ham­med Ab­duh, Re­şid Rı­za, Şem­sed­din Gü­nal­tay, Rı­za Sel­lûm, Mu­sa Ca­rul­lah ve İz­mir­li İs­ma­il Hak­kı gi­bi ay­dın­la­rın tav­rı bu­dur. Bi­lin­di­gi gi­bi Şem­sed­din Gü­nal­tay, tek şef­lik dö­ne­mi­nin son yıl­la­rın­da baş­ba­kan ol­muş ve Türk Ce­za Ka­nu­nu­’na 163’ün­cü mad­de­nin ek­len­me­si­ni sağ­la­mış­tır. (4) 

3. Ay­dın­lan­ma fel­se­fe­si­ni red­de­den, sa­hih ge­le­ne­ği sa­vu­nan ve din­de re­for­mu çıl­gın­lık ola­ca­ğı­nı sa­vu­nan İs­lâm­cı­lar: Şey­hü­lis­lâm Mus­ta­fa Sab­ri Efen­di ve Düz­ce­li Za­hi­dü­’l Kev­se­ri gi­bi âlim­ler. Bu iki âlim, Mez­hep­siz­li­ğe kar­şı çık­tık­la­rı, İt­ti­had ve Te­rak­ki Fır­ka­sı­’nın si­ya­si tez­le­ri­ni red­det­tik­le­ri ve ay­dın­lan­ma fel­se­fe­si­ne da­ya­nan res­mi dev­let po­li­ti­ka­sı­na ve lâ­ik­lik ide­olo­ji­si­ne mu­ha­le­fet et­tik­le­ri için sür­gü­ne gön­de­ril­miş­ler­dir. 

Pan-İs­lâ­mizm ide­olo­ji­si­ni be­nim­se­yen ay­dın ve dü­şü­nür­le­rin bü­yük ço­ğun­lu­ğu (Şey­hü­lis­lâm Mus­ta­fa Sab­ri Efen­di ve Düz­ce­li Za­hi­dü­’l Kev­se­ri gi­bi âlim­ler müs­tes­nâ) bel­li öl­çü­le­ri mu­ha­fa­za et­mek şar­tıy­la, Ba­tı­lı­laş­ma­dan ya­na­dır. On­la­ra gö­re ‘İs­lâm dün­ya­sı­nın kal­kın­ma­sı ve iler­le­me­si için, Ba­tı tek­no­lo­ji­si­nin trans­fer edil­me­si şart­tır.’ Fa­kat sa­de­ce mad­di ge­liş­me ve iler­le­me, fer­din ve top­lu­mun mut­lu­lu­ğu için ye­ter­li de­ğil­dir. Do­la­yı­sıy­la İs­lâm bü­tün bo­yut­la­rıy­la ve Hz. Pey­gam­ber (sav) dö­ne­min­de­ki saf­lı­ğıy­la ha­ya­ta hâ­kim kı­lın­ma­lı­dır. Bu­nun için de İs­lâ­m’­ın te­mel kay­nak­la­rı­na dö­nül­me­li, yüz­yıl­lar bo­yun­ca di­ne so­ku­lan bi­d’­at ve hu­ra­fe­ler ayık­lan­ma­lı, ka­pa­tı­lan ic­ti­had ka­pı­sı der­hal açıl­ma­lı ve öz­gür dü­şün­ce can­lan­dı­rıl­ma­lı­dır. (5)

(1) Be­ya­nû­’l-Hak Mec­mû­ası- 19 Ni­san 1909- Sa­yı (aded): 29. Sh: 687

(2) Vol­kân Ga­ze­te­si- 3 Mart 1909, Sh: 295

(3) Sı­rât-ı Müs­ta­kim Mec­mu­ası- 29 Ni­san 1909 Sa­yı: 34

(4) Mü­der­ris Şem­sed­din Gü­nal­tay ‘Zul­met­ten Nu­ra­’ isim­li ese­ri­ni, Pan-İs­lâ­mizm ide­olo­ji­si­ni sa­vun­du­ğu dö­nem­de ka­le­me al­mış­tır. 1949 yı­lın­da Baş­ba­kan ol­muş, TCK’­nın 163. mad­de­si­nin ka­nun­laş­ma­sı­nı sağ­la­mış ve İs­lâ­m’­ın teb­liğ edil­me­si­ni en­gel­le­mek için elin­den ge­len gay­re­ti sar­fet­miş­tir. Bu mad­de­nin es­bab-ı mu­ci­be­si­ni sa­vu­nur­ken ‘İ­man esas­la­rı­nın va­’ze­den Mek­ki sû­re­le­ri ka­bul ede­riz. An­cak ah­kâm­la il­gi­li olan Me­de­ni sû­re­le­ri ka­bul ede­me­yi­z’ de­miş­tir.Bu an­la­yış, mo­dern ir­ti­dat ha­re­ke­ti­nin bel­ke­mi­ği­ni oluş­tur­muş­tur.

(5) Mi­sak Der­gi­si-216

Önceki ve Sonraki Yazılar
YAZIYA YORUM KAT
UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren, imla kuralları ile yazılmamış,
Türkçe karakter kullanılmayan ve büyük harflerle yazılmış yorumlar onaylanmamaktadır.
Hüsnü Aktaş Arşivi